Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Усі правові аспекти, що стосуються сплати судового збору (платників, об’єктів та розмірів ставок судового збору, порядку сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору тощо) регулюються Законом України «Про судовий збір» від 08.07.2011 № 3674-VI.
Так, законодавчо закріплено, що судовий збір справляється на всій території України за подання заяв, скарг до суду, за видачу судами документів, а також у разі ухвалення окремих судових рішень, передбачених Законом. Сплата судового збору включається до складу судових витрат, а платниками є усі фізичні та юридичні особи, які звертаються до суду.
Розмір судового збору визначається із врахуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, у якому відповідна заява або скарга подається до суду, – у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі. На сайтах судових установ для зручності громадян зазначається інформація про відповідні розміри ставок судового збору при зверненні до конкретного суду. Зокрема, на сайті 7ААС таку інформацію можна переглянути за посиланням: https://cutt.ly/1LvKbfB
Важливим є не лише факт сплати судового збору, а й коректне та повне заповнення реквізитів. Водночас для відкриття провадження у справі долучення самого платіжного доручення до апеляційної скарги замало.
Відповідно до статті 9 Закону України «Про судовий збір» перед відкриттям провадження у справі суд перевіряє зарахування судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України. Також розроблено новий функціонал відображення підтверджень зарахування оплати (повернення) судового збору.
Дані щодо підтвердження оплати (повернення) судового збору надходять в автоматичному режимі до автоматизованої системи документообігу суду, роботу якої у Сьомому апеляційному адміністративному суді забезпечує комп’ютерна програма «Діловодство спеціалізованого суду» (КП «ДСС»). При цьому виконується автоматичне поєднання записів про оплату (повернення) судового збору, які зазначаються в картці справи, із записами підтверджень про оплату (повернення) судового збору, які надійшли з Казначейства.
Перед початком розгляду справи перевіряється наявність у справі підтвердження оплати та, у разі, якщо вона відсутня, здійснюється пошук відповідного підтвердження оплати в ручному режимі, після чого такі записи поєднуються.
Відповідно до Методичних рекомендацій підтвердження оплати (повернення) судового збору з Казначейства у КП «ДСС», затверджених наказом Державного підприємства Інформаційні судові системи №250-ОД від 17.11.2021, існує два режими поєднання записів: автоматичний та ручний.
Під час надходження з Казначейства підтверджень оплати судового збору КП «ДСС» виконує в автоматичному режимі поєднання записів карток судового збору з відповідними записами підтверджень про їх оплату.
Автоматично виконується перевірка повного збігу таких параметрів:
У разі, якщо збігаються всі 3 параметри та цим параметрам відповідає тільки один запис судового збору, то виконується автоматичне поєднання записів Казначейства з записом судового збору КП «ДCC».
Якщо таких карток судового збору за випискою знайдено декілька, і платником є юридична особа – відбувається звірка за номером платіжного документа. У разі збігу номера виписка зв’язується з карткою судового збору, а якщо такого номера не знайдено, то виписка залишається не зв’язаною. Якщо по такому номеру виявлено декілька карток судового збору, то відбувається прив’язка до тієї картки судового збору, чия дата платіжного документа найменша.
Якщо не збігається хоча б один із вказаних параметрів, то поєднання не відбудеться і його необхідно виконати у ручному режимі в картці справи.
У разі відсутності в учасника процесу РНОКПП (ЄДРПОУ), пошук підтверджень виконується у випадку збігу таких параметрів:
Таким чином, платникам варто звертати увагу на правильне заповнення реквізитів при оплаті судового збору, адже це суттєво впливає на коректне та успішне зарахування коштів на відповідні рахунки та, як наслідок, оптимізує роботу у процесі відкриття провадження у справах.