Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Пенсія військового пенсіонера: висновок 8 ААС при розгляді адміністративної справи №500/5277/21.
Обставини справи
Позивач є пенсіонером Міністерства оборони України та з 2002 року отримує пенсію за вислугу років (по інвалідності) в розмірі 80% від грошового забезпечення. З 1 квітня 2019 року пенсійний орган здійснив перерахунок пенсії, встановивши позивачу розмір пенсії до виплати за період з 1 квітня 2019 року по 31 грудня 2019 року у розмірі 75 % суми підвищення пенсії, та обмежив її максимальним розміром – не більше 10 прожиткових мінімумів для осіб, які втратили працездатність.
У відповідь на заяву позивача про перерахунок пенсії в розмірі 100 % від нарахованої та її виплату без обмеження максимальним розміром, пенсійний орган не вчинив жодних дій, посилаючись на відсутність правових підстав для здійснення такого перерахунку. Вказана бездіяльність пенсійного органу стала підставою для звернення позивача до суду.
Тернопільський окружний адміністративний суд частково задовольнив позов, однак відмовив у задоволенні позовних вимог в частині встановлення обмеження пенсії максимальним розміром.
Позиція апеляційного суду
Суть вимог апеляційної скарги у цьому спорі зводилася до правильності застосування положень частини 7 статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» і правомірності обмеження пенсії максимальним розміром.
Як зазначає суд апеляційної інстанції, положення зазначеного вище Закону встановлювали максимальний розмір пенсії – не більше 10 прожиткових мінімумів, встановлених для осіб, які втратили працездатність. Однак, згідно з рішенням Конституційного Суду України №7-рп/2016 від 20 грудня 2016 року, наведена норма Закону України визнана неконституційною та втратила чинність з дня ухвалення цього рішення.
Подальші законодавчі зміни до частини 7 статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (слова і цифри «у період з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2016 року» замінено словами і цифрами «по 31 грудня 2017 року»), що набрали чинності з 1 січня 2017 року, з урахуванням рішення Конституційного Суду України є нереалізованими та не створюють підстав для обмеження пенсії максимальним розміром, оскільки у вказаному Законі фактично відсутня норма частини 7 статті 43. Саме таке розуміння сформовано у судовій практиці та викладено у постановах Верховного Суду (посилання на аналогічну судову практику є у постанові Восьмого ААС).
Восьмий ААС дійшов до переконання, що при вирішенні питання про застосування вказаного вище положення Закону в часі, діє пряма норма Конституції України, а саме: відповідно до статті 22 Основного Закону, конституційні права і свободи не є вичерпними, гарантуються і не можуть бути скасовані; при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законодавчих актів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Таким чином, Восьмий ААС зобов’язав відповідача здійснити перерахунок та виплату пенсії за вислугу років позивачу без обмеження максимального розміру.
Постанова від 9.11.2021 у справі № 500/5277/21 доступна для ознайомлення у ЄДРСР.