Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
«Основним Законом визначені суб’єкти обрання (призначення) на посади членів ВРП, а також критерії, яким вони мають відповідати. Перелік таких вимог закріплений у статті 6 Закону України «Про Вищу раду правосуддя», який законопроєктом № 5068 пропонується доповнити вимогою відповідності критеріям професійної етики та доброчесності», - зазначають представники університету.
Науковці зауважують, що законопроєктом № 5068 передбачається створення нового суб’єкта у процесі конкурсного відбору кандидатур для обрання (призначення) членом ВРП - Етичної ради та, відповідно, запровадження порядку обрання (призначення) на посади виключно серед кандидатів, які рекомендовані Етичною радою. «Це створює загрозу звуження змісту прав конституційно визначених суб’єктів обрання (призначення) на посади членів ВРП», - застерігають представники вищого навчального закладу.
Проаналізувавши положення стосовно міжнародних експертів у складі Етичної ради, науковці КНУ імені Тараса Шевченка наголошують, що законопроєктом закріплюється домінування представників міжнародних організацій при прийнятті рішень, адже їх голос у Етичній раді буде більш «юридично вагомим» ніж осіб, визначених Радою суддів України.
На переконання науковців Інституту права, таке положення законопроєкту створює потенційну загрозу порушення принципу рівності, а також не враховує рекомендацій, викладених у Висновку КРЄС № 10 (2007) щодо судової ради на службі суспільства від 21-23 листопада 2007 року, де зазначено: «члени-судді до складу судової ради повинні обиратися іншими суддями без будь-якого втручання з боку політичних органів або судової ієрархії за допомогою методів, котрі гарантують найширше представництво судової влади».
Науковці стверджують, що у Висновку Венеціанської комісії (CDL-AD(2019)027-e) щодо змін до законодавчих актів, які регулюють статус Верховного Суду та органів суддівського врядування, прийнятому на її 121 пленарному засідання 6-7 грудня 2019 року, звертається увага, що участь міжнародних експертів у процедурі формування суддівського корпусу на постійній основі може порушити питання конституційного суверенітету (п. 24), що потребує врахування.
Положенням законопроєкту вбачається відсторонення члена ВРП від посади та зупинення його повноважень до ухвалення рішення органом, що обрав (призначив) цього члена ВРП. З цього приводу науковці зауважують, що такі контрольні повноваження Етичної ради не узгоджуються з метою її створення та функціонування, які законопроєктом № 5068 визначені як сприяння органам, що обирають (призначають) членів ВРП, у встановленні відповідності кандидата на посаду члена ВРП критеріям професійної етики та доброчесності, а також з нормами Конституції України.